ממשלת ישראל הורידה מסדר היום את הצעת החוק לפתיחת העיר אילת.

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
ממשלת ישראל הורידה מסדר היום את הצעת החוק לפתיחת העיר אילת. תוך כדי ההצבעה, שר הבריאות משך את הצעת חוק איי תיירות. בתי המלון לא יפתחו
רונית זילברשטיין
09/11/2020 | 21:48

ממשלת ישראל הורידה מסדר היום את הצעת החוק לפתיחת העיר אילת. הצעת החוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 3) (אזור תיירות מיוחד – העיר אילת או אזור עין בוקק-חמי זוהר), התשפ"א-2020 הורדה במהלך דיון במליאת הכנסת על ידי שר הבריאות וממשלת ישראל בגלל שההסתגויות שהם העבירו לא אושרו על ידי חברי הכנסת. תוך כדי ההצבעה, שר הבריאות משך את הצעת חוק איי תיירות. בתי המלון לא יפתחו.

לאחר שהסתייגות שהגיש שר בריאות נדחתה, משכה הממשלה את הצעת החוק המבקשת לקבוע הסדר מיוחד ל-"איי תיירות" במסגרתו תתאפשר פתיחת מלונות בעיר אילת ואזור עין בוקק, במידה ורמת התחלואה בהן תהיה נמוכה. שר הבריאות אדלשטיין לפני ההצבעה: "אפשר לצאת מכאן עם בשורה או שאפשר לקחת את אילת כבת ערובה לצרכים אחרים לגמרי". שרת התיירות פרקש הכהן לפני ההצבעה: "אנחנו רוצים להיות חכמים או צודקים? ענף התיירות מקבל זריקת חמצן אני מציעה לא לקלקל את זה, ולא להוציא את התסכול במקום הלא נכון". יו"ר ועדת חוקה ח"כ אשר: בעקבות הדיונים בוועדת החוקה, הוספו למתווה מספר איזונים חשובים, כדי לשמור על עיקרון השוויון.

לאחר דיון ממושך ורגע לפני ההצבעה הסופית במליאת הכנסת, משכה הממשלה את הצעת החוק המבקשת לקבוע הסדר מיוחד ל-"איי תיירות" במסגרתו תתאפשר פתיחת מלונות בעיר אילת ואזור עין בוקק, במידה ורמת התחלואה בהן תהיה נמוכה.

הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשפ"א-2020, היא הצעה ממשלתית אליה מוזגו הצעות פרטיות של חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיקי זוהר, מיקי חיימוביץ', משה ארבל, מתן כהנא, אלי אבידר, מאיר כהן וניצן הורוביץ.
בעוד שהצעת החוק הממשלתית כוללת רק את העיר אילת ואזור עין בוקק בים המלח, הנוסח שאושר בוועדת חוקה, בניגוד לעמדת הממשלה, ביקש להעניק לממשלה את האפשרות להכריז גם על אזורים נוספים כאזורי תיירות מיוחדים, במידה והם עומדים בקריטריונים שנקבעו בהצעה. לאור זאת הגיש שר הבריאות יולי אדלשטיין הסתייגויות לחוק המבקשות למחוק מההצעה את האפשרות לכלול בה גם אזורים נוספים, מלבד העיר אילת ואזור עין בוקק. ההסתייגות נדחתה ברוב של 49 תומכים מול 46 מתנגדים ולאור זאת החליט השר אדלשטיין למשוך את ההצעה.

שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין אמר לפני ההצבעה: "בא ראש העיר אילת ואמר לי שאם יפתחו רק בתי מלון לא הצלת את אילת, אולי להפך. מה ירגישו בעלי אטרקציות בעלי מסעדות בעלי העסקים אם בבתי מלון יש חיים אבל אף אחד לא יוצא משם? אמרתי לו "קיבלתי" ובכוונתנו ודאי בהתאם לחוות דעת של הרופאים בבריאות הציבור, לפתוח כל מה שאפשר לפי תו סגול, פותחים לכן באנו עם סעיף כזה בהצעת החוק המקורית. ומה אני שומע כאן כל היום? הממשלה מתכוונת לפתוח רק בתי מלון ולכן אנחנו באים עם הסתייגות הוועדה. רשימת מכולת של כל מה שאנחנו חייבים לפתוח ה כולל מתקני ספורט, כולל התקהלויות. מה הקשר אני שואל? אין תשובה.
לכן חברי הכנסת ההחלטה היא בידיים של כולנו, אפשר לצאת מכאן עם בשורה או שאפשר לקחת את אילת כבת ערובה לצרכים אחרים לגמרי, שלא שייכים לשום דבר, ולהתעקש כאן במליאה על נוסח שונה מן הנוסח הממשלתי."

שרת התיירות אורית פרקש הכהן: "שמעתי את ההערות של חברי הכנסת, עם חלקן הסכמתי במקור, אבל ההערות הללו הן בבחינת הטפל שגובר על העיקר. המטרה של החוק הזה היא מובהקת, לתת חמצן מינימלי לענף התיירות, לעיר אילת שיש בה 80% אבטלה, לאזור ים המלח ביחד עם העיר אילת שמבטא מעל ל-50% ממספר לינות הפנים בתיירות מדינת ישראל בימים רגילים.
אני ישבתי בדיונים ארוכים בקבינט הקורונה, אני רואה איך מדברים גורמי הבריאות, לו הדבר היה תלוי בהם החוק הזה לא היה מוצע ומוגש מטעם הממשלה. התגייס שר הבריאות ובעצם קיבל את העמדה הזו שאי אפשר להפקיר את הענף הזה כל כך הרבה זמן אבל תנאי אחד היה לו ואת התנאי הזה כממשלה אנחנו מכבדים ואני מבקשת שגם אתם חברי הכנסת תכבדו.

החוק הזה מאוזן וגם אם לא כל פסיק שכתוב בו אני חושבת שהוא נותן מענה ראוי. אז אני שואלת אותם מה אנחנו צריכים להיות? חכמים או צודקים? ענף התיירות מקבל זריקת חמצן בצורה של חבילה יצירתית בגיבוי של שר הבריאות. אני מציעה לא לקלקל את זה, לא לעסוק בפרטים ולא להוציא את התסכול במקום הלא נכון."
יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר הציג את החוק ואמר: "בעקבות הדיונים בוועדת החוקה, הוספו למתווה מספר איזונים חשובים. כדי לשמור על עיקרון השוויון דרשה הוועדה כי בחוק יקבעו במפורש קריטריונים המצדיקים את ההכרזה והטבות שבצדה, וכן שכל אזור שיקיים את אותם קריטריונים יוכל, אם הממשלה תחליט, להיות מוכרז כאזור תיירות מיוחד בנוסף לעיר אילת ולאזור עין בוקק.

לדרישת הוועדה נקבע בהצעת החוק על מנת לאפשר את קיום הפעילות התיירותית באזור, ולסייע לכלכלתו, הממשלה מחויבת לבחון את האפשרות לפתוח גם עסקים ופעילויות, שאינם חלק במתקנים בבתי מלון כגון מסעדות, חנויות ואטרקציות תיירותיות."
הנוסח שהובא למליאה ע"י ועדת חוקה הציע כי הממשלה תוכל להכריז על אזור העיר אילת, אזור עין בוקק-חמי זוהר או אזור אחר בישראל שהתקיימו לגביו תנאים מסוימים, כאזור תיירות מיוחד, וזאת לאחר ששקלה את הפגיעה בזכויות עקב ההכרזה ואת היקף הפעילות התיירותית באזור ולאחר שהתקיימה התייעצות עם ראש הרשות המקומית.
כמו כן, הוצע שכדי להיכנס לאזור תיירות מיוחד, תידרש הצגת תוצאה שלילית בבדיקת קורונה אשר בוצעה במהלך 72 השעות שקדמו לכניסה או אישור החלמה. תושבי האזור, תושבי היישובים הסמוכים והנסמכים על השירותים החיוניים הניתנים באזור, העובדים באזור וסוגי אנשים נוספים כפי שנקבע בהצעת החוק יהיו זכאים לקבל בדיקה מיידית ובלא תשלום בכניסה לאזור, והממשלה תהיה רשאית לקבוע פטור מבדיקה או לקבוע תדירות שונה לביצוע הבדיקה לאותם אנשים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: " הנזק הכלכלי והחברתי לאותם אזורים, העיר אילת ואזור עין בוקק-חמי זוהר, הנסמכים באופן מובהק על הפעילות התיירותית ואשר ספגו פגיעה אנושה בעקבות המשבר, עלול להיות בלתי הפיך, אם לא יימצא פתרון שיאפשר את קיום הפעילות התיירותית בהם בצורה בטוחה ולאורך זמן.

זאת ועוד, לאזור עין בוקק-חמי זוהר מאפיינים ייחודיים של "אי תיירות" בלא אוכלוסייה מקומית העלולה לבוא במגע עם המתארחים במלונות כפי שקיים באזורים אחרים במדינה. מאפיינים אלה מאפשרים יצירת "אזור סטרילי" שאליו יוכלו להגיע נופשים עם ממצא שלילי לנגיף הקורונה בבדיקה שערכו להימצאות הנגיף או שהחלימו מהנגיף, ובכך למזער את הסיכון להדבקה בנגיף ואת התפשטות התחלואה כתוצאה מפתיחת המלונות באזור זה.
המתווה המוצע בא לאזן בין הצורך לשמור על בריאות הציבור לבין הצורך בסיוע ממשי לשם מניעת קריסה כלכלית בעיר אילת ובאזור עין בוקק-חמי זוהר, הנסמכים באופן מובהק על הפעילות התיירותית, ושבהם נמצאים כ–30% מכלל מתקני האירוח במדינה."

התגובות להחלטת הממשלה להסרת החוק לפתיחת העיר אילת: סיעת יש עתיד תל"ם תקפו בחריפות את ממשלת נתניהו שמשכו את הצעת החוק שהיתה אמורה לפתוח את העיר אילת ואזור ים המלח ולהפיכם ל"אי ירוק": המציאות הזו בה מאבקים פוליטיים פוגעים באזרחים, חייבת להיפסק.
לאחר שבוטלה ההצבעה על הצעת החוק לפתיחת העיר אילת אמר מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת יש עתיד תל"ם: "מביש שגם כאשר באופוזיציה תומכים בחזרתה של אילת לחיים, הממשלה מכשילה זאת. המציאות הזו בה מאבקים פוליטיים פוגעים באזרחים, חייבת להיפסק.

חברת ועדת החוקה, ח"כ קארין אלהרר: "בושה. בגלל פוליטיקה קטנה הממשלה ממשיכה להתעלל ב-60 אלף תושבי אילת שכבר יותר מחצי שנה נאבקים לשרוד. אנחנו נלחמים למען תושבי העיר ועתידם וברגע האחרון עולה שר הבריאות ומצביע נגד התושבים והכלכלה של עיר שלמה".

תגובת יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ'.
"‏מריבות קטנוניות של הקואליציה הפילו עכשיו את הצעת החוק שאמורה היתה לאפשר הזרמת חמצן קריטי לעיר אילת. ממשלה שלא מסוגלת לתפקד ועסוקה בלשים מקלות בגלגלים של עצמה לא ראויה לאמון הציבור ולא יכולה להמשיך לתפקד. בושה וחרפה."

תגובת שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין להורדת החוק לפתיחת אילת: "חברי כנסת פופוליסטים לקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור. כל אחד נהיה אפדימיולוג ומומחה בריאות מטעם עצמו. הגשתי את הצעת החוק, בשיתוף פעולה ען ראש עיריית אילת, כדי להציל את אילת. אמרתי מראש שלא אאפשר לנצל זאת כדי להביא להפקרות בריאותית. ברגע שהגיע לכנסת העמיסו על זה אזורים נוספים ופעולות מסוכנות אחרות. אמרתי: בואו נצביע על הצעת החוק הממשלתית. לצערי הפופוליזם ניצח. אחזיר את הצעת החוק בתנאים שלא יסכנו את תושבי אילת ואת תושבי יתר המדינה. הגל הפופוליסטי העכור הזה צריך לעבור מהעולם".

כחול לבן בעקבות משיכת חוק ״איים ירוקים:
בעקבות משיכת החוק על ידי שר הבריאות, הנחה יו״ר המפלגה את יו״ר הסיעה ח״כ איתן גינזבורג, לקדם בהקדם את הצעת החוק הפרטית שהגיש לפתיחת אזורי התיירות אילת וים המלח.
יו״ר כחול לבן שר הביטחון בני גנץ: ״שפכו את התינוק עם המים בשל התנהלות רשלנית. לא נפקיר את העיר אילת ואת עתידה התיירותי והבריאותי. כחול לבן תדאג להביא לפתרון עבור תושבי אילת וים המלח בהקדם האפשרי״.

יו״ר סיעת ימינה, חה״כ איילת שקד: ״הקואליציה לא מתפקדת, מסוכסכת והעיר אילת מדממת.
מעל 50 אחוזי אבטלה והממשלה לא מצליחה להעביר חוק שיתן לעיר אוויר לנשימה. מעל עשרת אלפים עובדים שרוצים להתפרס בכבוד ראו הערב את תאטרון האבסורד. אני לא נכנסת כרגע לפרטים כי גם עם ההסתייגות וגם בלי ההסתיגות אפשר היה להעביר את החוק. בסה״כ הכנסת נתנה לממשלה להרחיב את החוק לאזורים אחרים אם היא רוצה. אבל כשממשלה לא מושלת ומאבדת את הרוב הצבעה אחר הצבעה, היא צריכה להחזיר את המנדט.
חיים של אנשים נהרסים, נחרבים.

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

תגיות
אגף התנועה במשטרת ישראל (25) אילת (1268) אלי לנקרי (48) אלי לנקרי ראש עיריית אילת (130) בית חולים יוספטל (50) דוברת משטרת מרחב אילת, פקד אפרת אקלר (64) דר' דרורי גניאל (59) המועצה האזורית חבל אילות (27) המועצה האזורית ערבה תיכונה (27) המשרד להגנת הסביבה (30) חבל אילות (42) חרבות ברזל (47) יוסי חן – מנכ"ל תאגיד התיירות העירוני (28) כביש 12 (26) כביש 40 (56) כביש 90 (128) כביש הערבה (124) כיבוי אש (18) כיבוי אש אילת (87) מאיר יצחק הלוי (161) מאיר צור, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה (19) מד"א אילת (27) מד"א נגב (40) מינהל החינוך אילת (33) מירי קופיטו (26) מלונאות, תיירות (20) מעבר הגבול ע״ש מנחם בגין (טאבה) (21) מפקד משטרת מרחב אילת, נצ״מ משה פינצי (20) מפרץ אילת (78) משטרת אילת (267) משטרת ישראל (256) משרד התיירות (35) נגיף הקורונה (77) עיריית אילת (409) ערבה תיכונה (95) פיקוד העורף (20) פרקליטות מחוז דרום (פלילי) (21) ראש עיריית אילת, אלי לנקרי (38) רונית זילברשטיין (107) רשות הטבע והגנים (43) רשות שדות התעופה (35) שדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון (41) שדה תעופה החדש "רמון" (25) תאגיד התיירות (32) תאגיד עירוני לתיירות אילת (33)