מועצת העיר אילת אישרה תיקון לחוק עזר לאילת האוסר על שימוש במוצרים חד פעמיים בחופים

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
מועצת העיר אילת אישרה פה אחד, תיקון חוק עזר לאילת (רחצה על שפת הים), (תיקון), התש"ף 2019 האוסר על שימוש במוצרים חד פעמיים כולל שקיות פלסטיק בחופי הים, לרבות מכירה במוצרים חד פעמיים. במסגרת התיקון לחוק, יש בכוונת העירייה לקבוע דרגת קנס מרבית העומדת על 730 ₪.
רונית זילברשטיין
12/12/2019 | 14:14

מועצת העיר אילת אישרה פה אחד, תיקון חוק עזר לאילת (רחצה על שפת הים), (תיקון), התש"ף 2019 האוסר על שימוש במוצרים חד פעמיים כולל שקיות פלסטיק בחופי הים, לרבות מכירה במוצרים חד פעמיים. במסגרת התיקון לחוק, יש בכוונת העירייה לקבוע דרגת קנס מרבית העומדת על 730 ₪.

מטרת התיקון, למנוע את זיהום הים עקב שימוש במוצרים חד פעמיים ושקיות נשיאה מפלסטיק, ובכך להצטרף למדינות העולם אשר אימצו חקיקה בנושא זה. העיר אילת היא הראשונה בישראל, שנוקטת בצעד מקומי בכדי לפתור בעיה עולמית וכן להגן על ערכי הטבע, הסביבה ובריאות האדם מפני סיכוני הפלסטיק.

ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי: "העיר אילת ניחנה במשאבי טבע ייחודיים, ביניהם מפרץ אילת שהוכתר מבין היפים בעולם ואלה מהווים אבן שואבת למיליוני תיירים מהארץ ומהעולם וכר פורה למחקר ופיתוח בתחומי הביולוגיה והביוטכנולוגיה הימית וכן לאנרגיה בת קיימא. חובתנו לשמור עליהם בכל דרך".

כחלק משמירה על מפרץ אילת, שהוכתר מבין המפרצים היפים בעולם ולצד פעולות הסברה, ניקיונות תת ימיים ואכיפה לאורך החופים, פועלת כאמור העירייה באמצעות היחידה האזורית לאיכות הסביבה ובשיתוף הוועדה העירונית לשמירה על איכות הסביבה בראשות חבר המועצה – שמואל שלם, לצמצם את השימוש בפלסטיק בים האדום גם על ידי חקיקה. בתוקף סמכותה לפי סעיפים 250 ו- 259 לפקודת העיריות, וסעיף 6 לחוק הסדרת מקומות רחצה, התשכ"ד-1964 ובאישור שר הפנים, התקינה מועצת עיריית אילת את חוק העזר, לפיו יתוקן סעיף 1 לחוק בו יוגדרו "מוצרים חד פעמיים" כמוצרים מכל חומר שהוא כגון פלסטיק, אלומיניום, קרטון, נייר וכיו"ב, שלא נועדו לשימוש חוזר באמצעות החזרתם ליצרן, או לא עוצבו במקור על ידי היצרן למטרת שימוש חוזר בהם. לרבות כלי אוכל, צלחות, כוסות, קשי שתיה, שקיות, מכסים, בוחשנים ואריזות.

בסעיף 14 לחוק העזר העיקרי, יופיעו בסופו האיסורים, לפיהם "(ג) לא יכניס אדם לשפת הים מוצרים חד פעמיים למעט בקבוקי משקה, ולא ילכלך, לא יזרוק, לא ישאיר, לא יפזר ולא יטמון בה מוצרים אלה; (ד) לא יכניס אדם לשפת הים שקיות נשיאה מפלסטיק, ולא ילכלך, לא יזרוק, לא ישאיר, לא יפזר ולא יטמון בה מוצרים אלה; (ה) לא ימכור אדם בשפת הים ולא ישאיל, וכן לא ירשה למכור בשפת הים או להשאיל, מוצרים חד פעמיים כאמור בסעיף קטן (ג) ו-(ד) אלא בהיתר מאת ראש העירייה ובהתאם לתנאיו".

בדברי ההסבר לחוק נכתב:העיר אילת לאורך חוף הים האדום נסמכת רבות על משאבי הטבע שבתחומה, ביניהם הרי אילת והמפרץ בו נמצאת שונית האלמוגים העשירה והייחודית. משאבים אלו מהווים נכסי צאן ברזל עבור מדינת ישראל, עבור אילת ותושביה וכן מוקד תיירותי עולמי.

לאורך השנים האחרונות נעשו פעולות רבות ומשמעותיות לשם שמירה על נכסים אלו, אולם נמצא כי אחד האיומים המשמעותיים על ערכי הטבע באזור בכלל ובים בפרט הינם מוצרים חד פעמיים ככלל, ומוצרי פלסטיק חד פעמיים בפרט, אלו מהווים מפגע קשה לסביבה ולבריאות ופוגעים בחזות החוף ובערך המוצר התיירותי.המוצרים החד פעמיים מהווים מטרד ומפגע ככל שהם מושלכים בתחום הים וחופיו ולעניין זה אין חשיבות לחומר המוצר החד פעמי, בין אם פלסטיק, אלומיניום, נייר, קרטון או כל חומר אחר.

כמו כן אין חשיבות לסוג המוצר בין אם סכו"ם, כוסות, שקיות נשיאה, קשים, וכיוצא בזאת.מוצרים חד פעמיים מתפרקים ביבשה ובים לחלקיקים בגדלים שונים ובכך פוגעים בבעלי חיים ימיים ויבשתיים הטועים לזהות את הפלסטיק והחלקיקים כמזון או לחילופין נקלעים ומסתבכים במוצר ומתים כתוצאה מחנק או מפגיעה פנימית.בנוסף, מוצרים חד פעמיים מהווים מפגע חזותי לאורך החופים, בציפה על פני הים, ובשקיעה על קרקעיתו.מדינות רבות בעולם כבר אימצו חקיקה האוסרת ומונעת שימוש במוצרים חד פעמיים. המובילות הן מדינות האיחוד האירופי, מדינות מתקדמות באפריקה, בדרום אמריקה ומחוזות שונים באוסטרליה, קנדה וארצות הברית. למען הדגש חשיבות האוצר הטבעי בו ניחנה אילת,

ראוי לציין את שכנתה סיני שבמצרים, אשר העבירה לאחרונה חוק האוסר על שימוש, ייצור, או החזקה בכל אופן שהוא של מוצרי פלסטיק חד פעמיים לאורך חופי הים האדום.בישראל טרם ניתן מענה חקיקתי בעניין זה אולם המשרד להגנת הסביבה מעודד את הרשויות המקומיות לפעול לצמצום מפגעי הפסולת הימית על ידי הגברת הניקיון בחופים, הגברת האכיפה, העמקת ההסברה והפרסום וכן וקידום שינוי חקיקה מקומית.

מטרת התיקון המוצע היא למנוע את זיהום הים עקב שימוש במוצרים חד פעמיים ושקיות נשיאה מפלסטיק, ובכך להצטרף למדינות העולם אשר אימצו חקיקה בנושא זה. בעשותה כן, תהיה אילת חלוצה במדינתה, לנקוט בצעד מקומי בכדי לפתור בעיה עולמית וכן להגן על ערכי הטבע, הסביבה ובריאות האדם מפני סיכוני הפלסטיק.

עוד כחלק מפעולות אלה מעודדת העירייה שימוש בכוסות רב פעמיות, בשלב ראשון באירועים ופסטיבלים. פעולה זו הוכתרה בהצלחה בפסטיבל הג'אז ובפסטיבל הבירה האחרונים, במהלכם בחרו אלפים לשתות בירה בכוס הרב פעמית RED SEA CUP. פעולה נוספת, היא הפסקת השימוש בקשים לאורך החופים. במסגרת זו, מובילה היחידה האזורית לאיכות הסביבה בשיתוף הבית לעסקים שמפעיל האגף לפיתוח כלכלי ויזמות בעירייה, מהלך מול בעלי העסקים לאורך החופים, שיסייע בידם להיערך להפסקת השימוש בפלסטיק. במסגרת זו,

ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי שמוביל את המדיניות של שמירה על הסביבה הנחה את מנכ"ל העירייה להפסקה מודרגת בשימוש בכלים חד פעמיים בעירייה ובכל מוסדותיה עד ינואר 2020. בתאריך זה השימוש בעירייה ובמוסדותיה יהיה רק בכלים רב שימושיים.

עוד במסגרת השמירה על המפרץ, פועלת באילת תנועת נוער ייחודית "שומרי המפרץ", בה חברים עשרות בני נוער הפועלים לשמירה על המפרץ במהלך כל השנה, בפעולות הסברה בחופים ובמבצעי ניקיון חופיים ותת ימיים. גם שומרי המפרץ ביחד עם חברי מועצת נוער עירונית, נכחו אמש בהצבעת המועצה וברכו על אישור החוק, שיסייע בידם להמשיך לשמור על מפרץ אילת.

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

תגיות
אגף התנועה במשטרת ישראל (25) אילת (1262) אלי לנקרי (48) אלי לנקרי ראש עיריית אילת (130) בית חולים יוספטל (50) דוברת משטרת מרחב אילת, פקד אפרת אקלר (64) דר' דרורי גניאל (59) המועצה האזורית חבל אילות (27) המועצה האזורית ערבה תיכונה (27) המשרד להגנת הסביבה (30) חבל אילות (42) חרבות ברזל (45) יוסי חן – מנכ"ל תאגיד התיירות העירוני (28) כביש 12 (26) כביש 40 (55) כביש 90 (127) כביש הערבה (123) כיבוי אש (18) כיבוי אש אילת (87) מאיר יצחק הלוי (161) מאיר צור, ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה (19) מד"א אילת (27) מד"א נגב (40) מינהל החינוך אילת (33) מירי קופיטו (26) מלונאות, תיירות (20) מעבר הגבול ע״ש מנחם בגין (טאבה) (21) מפקד משטרת מרחב אילת, נצ״מ משה פינצי (20) מפרץ אילת (76) משטרת אילת (267) משטרת ישראל (256) משרד התיירות (35) נגיף הקורונה (77) עיריית אילת (409) ערבה תיכונה (95) פיקוד העורף (20) פרקליטות מחוז דרום (פלילי) (21) ראש עיריית אילת, אלי לנקרי (38) רונית זילברשטיין (107) רשות הטבע והגנים (43) רשות שדות התעופה (35) שדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון (41) שדה תעופה החדש "רמון" (25) תאגיד התיירות (32) תאגיד עירוני לתיירות אילת (33)