דוח חריף של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור הסוקר את היערכות נמל התעופה רמון לאירוע טרור רב נפגעים.

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
דוח חריף במיוחד של מבקר המדינה, הסוקר את היערכות נמל התעופה רמון לאירוע טרור רב נפגעים. גם לאחר ה-7 באוקטובר נמצאו ליקויים חמורים בביטחון ובמוכנות החירום של נמל התעופה רמון לאירועי טרור,
רונית זילברשטיין
02/12/2025 | 17:59

הותר לפרסום דוח חריף במיוחד של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, הסוקר את היערכות נמל התעופה רמון לאירוע טרור רב נפגעים.

בין הנתונים הנחשפים בדוח: גם לאחר ה-7 באוקטובר נמצאו ליקויים חמורים בביטחון ובמוכנות החירום של נמל התעופה רמון לאירועי טרור, וזאת לצד הפסד מצטבר של כ־1.4 מיליארד ש״ח מאז פתיחתו.
בנוסף: היעדר תיאום מערכתי לטיפול באירוע רב נפגעים ומחסור מתמשך במענה רפואי בשגרה ובחירום.

דוח מבקר המדינה חושף ליקויים חמורים בביטחון ובמוכנות החירום של נמל התעופה רמון, היעדר תיאום מערכתי לטיפול באירוע רב נפגעים ומחסור מתמשך במענה רפואי בשגרה ובחירום
נמל התעופה רמון נבנה על מנת לשרת כמוקד התעופתי הדרומי של ישראל וכחלופה אסטרטגית לנתב״ג בשעת חירום. אלא שדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שמתפרסם השבוע, מגלה כי הנמל רחוק מלמלא את התפקיד שיועד לו: יכולתו להחליף את נתב״ג מוגבלת, המערך הרפואי בו אינו מתוקצב ומוסדר עד היום, והפערים באבטחה ובמוכנות לאירוע רב נפגעים נותרו ללא פתרון במשך שנים.
לצד כל אלה, הנמל פועל בהפסד מצטבר של כ־1.4 מיליארד ש״ח מאז פתיחתו – תמונת מצב שמעלה סימני שאלה כבדים לגבי היעילות התפעולית והיכולת להעניק מענה מלא בשגרה ובחירום.
הבדיקה שערך משרד המבקר, בין החודשים אוגוסט 2024 ועד פברואר 2025, מקיפה כמעט כל גוף המעורב בהפעלת הנמל: רשות שדות התעופה, המשטרה, שב״כ, רשות התעופה האזרחית, המטה לביטחון לאומי, משרד הבריאות ומד״א.
המבקר אנגלמן מצא פערים ביכולת הפיקוד והשליטה של המשטרה באירוע רב-נפגעים שעלול להתרחש בנמל התעופה רמון. במקביל, המשרד לביטחון לאומי לא קבע עד היום את התקציב הדרוש להשלים את ההיערכות.
כשל במענה הרפואי: ״עשוי לעלות בחיי אדם״
אחד הליקויים החריפים בדוח נוגע למענה הרפואי בנמל התעופה רמון. על אף הנחיית המטה לביטחון לאומי, כבר עם פתיחת נמל התעופה, להסדיר את המענה הרפואי לשגרה ולחירום, ועל אף התרעה רשמית של משרד הבריאות במרץ 2019 שלפיה לא יוכל לשאת באחריות ללא תקציב, לא התקיים מאז אף דיון המשך. עד סיום הביקורת בפברואר 2025, לא הייתה לנמל התעופה תוכנית להסדרת מתן מענה רפואי, הן בשגרה והן במצב של אירוע רב נפגעים
הכשלים הללו מובילים לכך כי במקרה של אירוע רב נפגעים, ההיערכות של הכוחות הדרושים לטיפול באירוע צפויה להימשך זמן ממושך. "המענה הרפואי לא יעמוד בעיקרו ב'שעת הזהב', שבה הטיפול הרפואי למניעת נזקים פנימיים בלתי הפיכים הוא האפקטיבי ביותר, דבר שעשוי לעלות בחיי אדם", מתריע המבקר.

בדיון שנערך במל״ל במרץ 2025 הסכימו כל הגופים – רשות התעופה האזרחית, המשטרה, מד״א ומשרד הבריאות – כי במצבו הנוכחי, נמל רמון אינו מסוגל לתת מענה רפואי מספק לאירוע רב-נפגעים.
ליקויים באבטחה
בתחום האבטחה, הדוח מציג שורה של ליקויים הנוגעים לכוח האדם, לאמצעים ולתשתיות. אף שהנמל ממוקם מאות מטרים מן הגבול הירדני, וכאשר ניתן היה לצפות להפקת לקחים משמעותית בעקבות מלחמת חרבות ברזל, הביקורת מצביעה על פערים מהותיים בסדרי האבטחה בנמל. הכשלים באים לידי ביטוי בראש ובראשונה בכך שאין גורם המתכלל את הטיפול באבטחת התעופה בנמלי התעופה שבאחריות רשות שדות התעופה.
חלופה חלקית בלבד לנתב״ג
הדוח בוחן גם את כשירותו של רמון לשמש כנמל חלופי לנתב״ג בשעת חירום, אחד הייעודים המרכזיים שלשמו נבנה. כפי שעולה מהדוח, הנמל מסוגל לטפל בכ־150 טיסות ביום בלבד, לעומת כ־400 בנתב״ג – כלומר כ-38% מכמות הטיסות. ההנחיות הקיימות מגבילות את מרבית הטיסות הבינלאומיות לחברות ישראליות בלבד, מצמצמות את טיסות הפנים, ובנמל לא מטופלים מטוסי מטען. לכל אלו עלולה להיות השפעה על התנועה האווירית הבין לאומית מישראל ואליה, וכן על הסחר הבין לאומי.
מבקר המדינה: "הממצאים צריכים להדיר שינה מעיני שרי הממשלה״
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, מתייחס בפרסום הנוכחי לא רק לפרק העוסק בנמל רמון, אלא למכלול דוחות הביטחון שמתפרסמים כעת. לדבריו, ״הממצאים בדוחות הביטחוניים צריכים להדיר שינה מעיני שרי הממשלה. הם נוגעים לביטחונם של אזרחי ישראל. לאחר שבעה באוקטובר החובה לתקן את הליקויים העולים בדוחות מבקר המדינה מתעצמת פי כמה״.

הפרק שעוסק בנמל רמון הוא אחד הדוגמאות הבולטות לכך: לצד כשלים מערכתיים בהיערכות לאירוע רב נפגעים, הנמל ממשיך לצבור הפסדים חריגים – כ־1.4 מיליארד שקלים בין 2019 ל־2023, נוסף על השקעה של כ־2 מיליארד שקלים בהקמתו.
המבקר מדגיש כי לנוכח חומרת הליקויים והשלכותיהם הישירות על יכולת התגובה בשעת חירום, על מנהל רשות התעופה האזרחית לוודא ללא דיחוי את תיקון כל הפערים, כדי שנמל רמון יעמוד בתנאי הרישיון להפעלתו.

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

תגיות
אגף התנועה במשטרת ישראל (30) אילת (1852) אלי לנקרי (48) אלי לנקרי ראש עיריית אילת (173) בית חולים יוספטל (59) בסיס חיל הים (זי"ס) (23) דוברת משטרת מרחב אילת, פקד אפרת אקלר (78) דר' דרורי גניאל (59) המועצה האזורית חבל אילות (36) המועצה האזורית ערבה תיכונה (30) המשרד להגנת הסביבה (37) חבל אילות (82) חרבות ברזל (158) יוסי חן – מנכ"ל תאגיד התיירות העירוני (29) כביש 12 (35) כביש 40 (93) כביש 90 (182) כביש הערבה (172) כיבוי אש (21) כיבוי אש אילת (117) מאיר יצחק הלוי (161) מד"א אילת (51) מד"א נגב (59) מועצת עיריית אילת (23) מינהל החינוך אילת (33) מירי קופיטו (27) מעבר הגבול ע״ש מנחם בגין (טאבה) (28) מפרץ אילת (110) משטרת אילת (354) משטרת ישראל (317) משרד התיירות (40) נגיף הקורונה (77) עיריית אילת (515) ערבה דרומית (23) ערבה תיכונה (138) פיקוד העורף (22) פרקליטות מחוז דרום (פלילי) (25) ראש עיריית אילת, אלי לנקרי (54) רונית זילברשטיין (116) רשות הטבע והגנים (46) רשות שדות התעופה (41) שדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון (68) שדה תעופה החדש "רמון" (43) תאגיד התיירות (34) תאגיד עירוני לתיירות אילת (36)

בין הנתונים הנחשפים בדוח: גם לאחר ה-7 באוקטובר נמצאו ליקויים חמורים בביטחון ובמוכנות החירום של נמל התעופה רמון לאירועי טרור,